NSU-Kettenkrad Sd.Kfz.2 - motocykl i ciągnik

Nasze maszyny. Tyle z nich radości i tyle problemów...
Wielki Brat
Zwykły forumowicz
Posty: 2808
Rejestracja: poniedziałek, 19 lutego 2007, 08:39
Motocykl: FJR 1300

NSU-Kettenkrad Sd.Kfz.2 - motocykl i ciągnik

Post autor: Wielki Brat »

Sprowokowany przesłanym mi przez Mansona zdjęciem Kettenkrada postanowiłem je Wam zaprezentować z drobnym komentarzem dotyczącym tej niezwykłej maszyny.

Otóż decyzję o rozpoczęciu prac projektowych podjęto w zakładach NSU w 1938 roku. Przeznaczeniem Kettenkrada miała być rola lekkiego ciągnika będącego w stanie zastąpić zaprzęgi konne w leśnictwie, rolnictwie i budownictwie. Z uwagi na doświadczenia firmy w produkcji motocykli, miało to być połączenie motocykla z ciągnikiem gąsienicowym. W 1939 projekt uzyskał wsparcie armii niemieckiej - wojsko poszukiwało lekkiego holownika/transportera mogącego przewozić zaopatrzenie w trudnych warunkach terenowych.

Pierwszy prototyp takiego pojazdu powstał w 1940 r.
Po pozytywnym przejściu testów poligonowych zamówienia złożyły nie tylko z wojska lądowe, ale również Luftwaffe. Co ciekawe od 1943 Kettenkrady produkowane były na licencji w firmie Stöwer w Szczecinie i w fabrykach francuskich.
W latach II wojny światowej armia niemiecka odebrała 8411 sztuk Kettenkradów.
Kettenkrady były produkowane, a właściwie montowane, również po wojnie. Do końca ich produkcji w 1948 zmontowano ok. 500 sztuk, które były używane głównie w leśnictwie do holowania ściętych drzew. Niewielką liczbę Kettenkardów dostosowano do pełnienia funkcji pojazdów straży pożarnej (np. używała ich fabryczna straż pożarna w zakładach NSU).
Kattenkrad.jpeg
Wersje pojazdu
Sd.Kfz. 2 - podstawowa wersja produkcyjna wykorzystywana jako uniwersalny pojazd transportowy oraz holujący lekkie działa lub jednoosiową przyczepkę.

Sd.Kfz. 2/1 - pojazd produkowany dla potrzeb oddziałów łączności. Był przystosowany do przewożenia dwóch bębnów z kablem telefonicznym nad przedziałem silnikowym. Dwa kolejne bębny przewożono na na specjalnej jednoosiowej przyczepce. Wymiary pojazdu były nieco większe niż wersji podstawowej. Długość wynosiła 3,15 m., szerokość - 1,33 m., wysokość- 1,71 m. Masa całkowita wynosiła 1675 kg.

Sd.Kfz. 2/2 - druga wersja pojazdu produkowanego dla oddziałów łączności. Od poprzedniej, różniła się ona rodzajem stosowanych bębnów z kablem telefonicznym, oraz ich usytuowaniem na pojeździe.

Sd.Kfz. 2/3 - wersja wyposażona w dźwig stosowana w niektórych kompaniach warsztatowych. Ramię dźwigu było umieszczone z przodu pojazdu. Z tyłu, na miejscu siedzeń, montowano przeciwwagę.

Sicherungsfahrzeuge - uzbrojona wersja patrolowa.Pojazd był uzbrojony w jeden karabin maszynowy MG 34 kal. 7,92 mm. Usunięto w nim dwa tylne siedzenia. W zamian zamontowano tylko jedno siedzenie, z prawej strony kadłuba, dla celowniczego karabinu. Siedział on twarzą do kierunku jazdy. Nad przedziałem silnikowym, zamontowany był zasobnik na amunicję.

W wersji uzbrojonej przeznaczonej dla Luftwaffe, dla oddziałów ochraniających lotniska, stanowisko kierowcy było osłonięte z przodu i z boków płytami pancernymi. Pojazd był uzbrojony w karabin maszynowy MG 15 kal. 7,92 mm.

Podstawowym zastosowaniem Kettenkradów w wojsku był transport zaopatrzenia i amunicji w trudnym terenie. Stosowano je również jako lekkie ciągniki artyleryjskie. Służyły w oddziałach powietrznodesantowych i w jednostkach górskich. Stosowano je także jako pojazdy łącznikowe. Oddziały łączności wykorzystywały je do układania kabli telefonicznych. Używały je oddziały zwalczające partyzantkę na tyłach frontu wschodniego. Uzbrojone wersje stosowane przez Luftwaffe służyły do ochrony lotnisk i do holowania samolotów.

Kettenkrady są uważane za jedne z najbardziej uniwersalnych pojazdów Wehrmachtu. Zdobyczne egzemplarze były chętnie wykorzystywane przez aliantów.
Cieszyły się pozytywna opinią użytkowników. Ceniono ich świetne walory terenowe oraz dużą prędkość jazdy po drodze. Do wad zaliczano dosyć skomplikowaną konstrukcję oraz brak osłony załogi przed czynnikami atmosferycznymi.
Awatar użytkownika
Wiatr w Polu
Zwykły forumowicz
Posty: 1618
Rejestracja: poniedziałek, 9 czerwca 2008, 11:41

Re: NSU-Kettenkrad Sd.Kfz.2 - motocykl i ciągnik

Post autor: Wiatr w Polu »

Zainteresowała mnie (jako germanistę) nazwa. Dlaczego Kettenkrad? Rozumiem Kettenrad - Kette, to łańcuch, a Rad to koło, ale tu jest KETTENKRAD. To skrót od Kettenkraftrad. Kette - łańcuch, gąsienica, Kraft - siła, moc. Rad - koło. Przetłumaczyłbym to jako ciągnik kołowo-gasienicowy.
Wojownik musi czuć zapach wojny, musi wiedzieć, że jest potrzebny. W czas pokoju tylko dudnienie KODO jest zwiastunem błogosławieństwa Cesarza do wymarszu na bój.
Awatar użytkownika
MIRO
Zwykły forumowicz
Posty: 291
Rejestracja: niedziela, 8 listopada 2009, 10:50
Motocykl: APRILIA 650
Lokalizacja: Steniatyn
Kontakt:

Re: NSU-Kettenkrad Sd.Kfz.2 - motocykl i ciągnik

Post autor: MIRO »

Instrukcja obsługi zalecała demontaż przedniego koła do jazdy w bardzo ciężkim terenie (skały, głębokie błoto). Eksploatacja pojazdu wykazała, że zamocowanie typowego trapezowego widelca motocyklowego, z tłoczonej blachy, jest najsłabszym punktem pojazdu.
Miałem okazję niedawno obejrzenia tego dziwnego pojazdu w muzeum w Sinsheim (Bawaria). W swobodnym tłumaczeniu oznacza czołgocykl .
Załączniki
052.jpg
Ostatnio zmieniony wtorek, 3 września 2013, 08:54 przez MIRO, łącznie zmieniany 2 razy.
Jeden Człowiek nie zmieni Świata, ale jeden Człowiek może przekazać informację...
która zmieni Świat."
D. Icke
tel. 510-081-953
manson
K.B.M.
Posty: 1053
Rejestracja: środa, 29 września 2010, 08:15
Motocykl: HONDA VTX1300 2006r.
Lokalizacja: Zamość

Re: NSU-Kettenkrad Sd.Kfz.2 - motocykl i ciągnik

Post autor: manson »

Jeszcze parę fotek z minionych lat
Załączniki
dcac14b5a5.jpeg
88945ee57e0271c20a5737f5fe1775b8.jpg
858b3175d6.jpeg
427acb71fc.jpeg
7e1d869c3e.jpeg
4adcf7c2eb.jpeg
1d52fe0f5e.jpeg
nawet tysiącmilowa podróż
zaczyna się od jednego kroku.
602300313
Awatar użytkownika
MIRO
Zwykły forumowicz
Posty: 291
Rejestracja: niedziela, 8 listopada 2009, 10:50
Motocykl: APRILIA 650
Lokalizacja: Steniatyn
Kontakt:

Re: NSU-Kettenkrad Sd.Kfz.2 - motocykl i ciągnik

Post autor: MIRO »

A może zerknijmy i na te najmniejsze. Właściwie nikt się nie zastanawia, skąd wziął się pomysł, żeby posadzić człowieka na czymś tak małym i niewygodnym. A to nie moda, nie oszczędność, lecz wojenna konieczność przyczyniła się do zbudowania wielu mikromotocykli. Powstanie i rozwój wojsk powietrzno-desantowych - to źródło pomysłu, by wyposażyć spadochroniarza w specjalny motocykl, tak mały, aby zmieścił się w standardowym zasobniku desantowym .Prawdopodobnie pierwszym motocyklem desantowym był włoski- Volugrafo Aermoto produkowany w latach 1939−1942. Ten najkrótszy motocykl wojskowy używany podczas II wojny światowej przez desant włoski a potem równiez trafił do III rzeszy. Ten drugi Suzuki DR-350 S miał napęd na obydwa koła i był przystosowany do jazdy po pustyni.
Załączniki
054.jpg
112.jpg
Jeden Człowiek nie zmieni Świata, ale jeden Człowiek może przekazać informację...
która zmieni Świat."
D. Icke
tel. 510-081-953
Awatar użytkownika
kaktus
Zwykły forumowicz
Posty: 247
Rejestracja: niedziela, 18 października 2009, 20:20
Motocykl: Transalp 600
Lokalizacja: Chełm

Re: NSU-Kettenkrad Sd.Kfz.2 - motocykl i ciągnik

Post autor: kaktus »

Obrazek
Transalp 600
wally
Zwykły forumowicz
Posty: 397
Rejestracja: środa, 20 stycznia 2010, 17:48

Re: NSU-Kettenkrad Sd.Kfz.2 - motocykl i ciągnik

Post autor: wally »

Wiater z Twojego podworka, mowilo sie ze to urban legend z tym chrzaszczem znalezionym w bieszczadach a tu prosze.

https://www.facebook.com/media/set/set= ... 134&type=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Awatar użytkownika
kaktus
Zwykły forumowicz
Posty: 247
Rejestracja: niedziela, 18 października 2009, 20:20
Motocykl: Transalp 600
Lokalizacja: Chełm

Re: NSU-Kettenkrad Sd.Kfz.2 - motocykl i ciągnik

Post autor: kaktus »

Jako ciekawostka dodam że kolega zalazł w lesie błotnik od tego wynalazku pojechał na moto-bazar Łódź i dali mu 6 stówek z wrażenia przekopał prawie cały las ale już nic nie było :D
Transalp 600
ODPOWIEDZ

Wróć do „Motocykle”