Definicja motocykla

Nasze maszyny. Tyle z nich radości i tyle problemów...
Wielki Brat
Zwykły forumowicz
Posty: 2808
Rejestracja: poniedziałek, 19 lutego 2007, 08:39
Motocykl: FJR 1300

Definicja motocykla

Post autor: Wielki Brat »

Tekst ten powinien powstać na samym początku istnienia tego forum motocyklowego, ale każdy z nas intuicyjnie potrafi rozróżnić motocykl od motoroweru i skutera. Działa tu choćby zasada poznawcza kresowego proboszcza z Podola ks. Benedykta Chmielowskiego - autora pierwszej, polskiej encyklopedii powszechnej, opisującej otaczający go XVIII wieczny świat: "Koń, jaki jest, każdy widzi".

Ponieważ ww. pojazdy powstały znacznie później, wypadałoby w sposób precyzyjny ustalić czym są, co je wyróżnia i jak je jednoznacznie opisać - słowem spróbować znaleźć definicją motocykla.
Poszperałem tu i ówdzie i oprócz definicji zawartej w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym - art. 2 pkt 45 i 46 (Dz.U. 2017.1260 z późn. zm.), nic godnego zastosowania nie znalazłem.
Cytowana powyżej definicja ustawowa rozróżnia jedynie motorowery i motocykle na potrzeby uporządkowania zasad ich ruchu drogowego, stosując jako kryterium pojemność skokową i prędkość maksymalną.
I tak do 50 cm3 to według ustawy motorowery, traktowane w ruchu drogowym, w pewnych sytuacjach, na prawach rowerów, a powyżej 50 cm3 to motocykle, czyli konstrukcyjnie rzecz ujmując, motocykle i skutery traktowane wspólnie jako jednoślady uczestniczące na takich samych zasadach w ruchu drogowym.

Skutkiem takiej regulacji prawnej jest to, że w dowodzie rejestracyjnym skutera z silnikiem 80 cm3, maksiskutera o pojemności skokowej 650 cm3 i ciężkiego 2-litrowego cruisera, w rubryce "Rodzaj pojazdu" jest wpisane "Motocykl".

I tu motocykliści, zwłaszcza ci zrzeszeni w klasycznych klubach motocyklowych, traktujący swe motocykle nie jako zwykłe środki lokomocji, a swego rodzaju filozofię życia, nie uznający od zawsze "skuterowców" lub jak kto woli w slangu motocyklowym, kierowców "kibli" jako pełnoprawnych, równych sobie uczestników ruchu drogowego, nie pozdrawiający ich zwyczajowym "lewa w górę", zapałają zapewne świętym oburzeniem.
Dla podgrzania atmosfery dodam, że w jednym z artykułów w serwisie moto.onet.pl, jego autorzy wychodząc zapewne z zapisów cytowanej powyżej ustawy Prawo o ruchu drogowym, użyli przewrotnej dość systematyki jednośladów, cyt."... Wśród skuterów możemy wyróżnić zarówno motorowery (do 50 ccm) jak i motocykle (powyżej 50 ccm)".

Skutery, nawet typu ciężkiego (Maxi skutery) opisywane są przez ich producentów jako skutery właśnie, ze względu na odmienną konstrukcyjnie budowę, która determinuje ich łatwy do odróżnienia od motocykli wygląd i charakterystyczną pozycję kierowcy.
Kluczowym w całej sprawie jest właśnie użyte powyżej słowo "konstrukcja".

O tym, że pojazd jest motocyklem decyduje możliwość osiągnięcia prędkości > 45 km/h:
- kształt ramy determinujący prowadzenie motocykla z obejmowaniem go nogami.
- umieszczenie silnika tuż za przednim kołem.
- manualna skrzynia biegów.
- przeniesienie napędu na koło tylne za pomocą łańcucha, wału kardana lub pasa napędowego.

Natomiast o tym, że jednoślad jest skuterem decyduje:
- kształt ramy ułatwiający wsiadanie/zsiadanie i determinujący prowadzenie skutera bez obejmowania go nogami - charakterystyczna "sedesowa" pozycja kierowcy.
- zespół napędowy zblokowany z tylnym kołem.
- najczęściej bezstopniowa skrzynia biegów.
- koła o mniejszych niż w motocyklach rozmiarach.

Jest też, chyba najważniejsza różnica - zastosowanie/sposób użytkowania obu pojazdów.
Skutery są używane przedmiotowo, jako zwykłe środki transportu, nieocenione zwłaszcza w ruchu miejskim.
Motocykle to już ważne, czasem najważniejsze atrybuty ich właścicieli, określające ich hobby, filozofię i sposób życia, owiane często własną legendą i kultem ich posiadaczy.

Ciekaw jestem jakie Wy macie własne, choćby tylko na swój użytek, definicje "przedmiotu naszego kultu"?
Awatar użytkownika
Wiatr w Polu
Zwykły forumowicz
Posty: 1618
Rejestracja: poniedziałek, 9 czerwca 2008, 11:41

Re: Definicja motocykla

Post autor: Wiatr w Polu »

Rozumiem to podobnie. Rozbawiło mnie za to coś innego. "Manualna skrzynia biegów" - oczywiście tutaj jak najbardziej prawidłowo użyte. Etymologicznie słowo "manualny" wywodzi się z łaciny: manus, manus - ręka. A my przecież biegi zmieniamy stopą. Po łacinie: pes, pedes, czyli mamy skrzynię biegów "pedalną", a spolszczając, to nawet "pedalską" :D
Wojownik musi czuć zapach wojny, musi wiedzieć, że jest potrzebny. W czas pokoju tylko dudnienie KODO jest zwiastunem błogosławieństwa Cesarza do wymarszu na bój.
Awatar użytkownika
dylo
Moderator K.B.M.
Posty: 809
Rejestracja: poniedziałek, 18 kwietnia 2011, 08:29
Motocykl: BMW K1200 LT 1999r.
Lokalizacja: Zamość

Re: Definicja motocykla

Post autor: dylo »

Kiedy słyszymy o motocyklu z automatyczną skrzynią biegów, najczęściej przychodzi nam na myśl skuter lub maksi skuter z przekładnią bezstopniową. Co więcej, niektórzy motocyklowi ortodoksi podkreślają, że skuter to nie motocykl.
Cóż, z punktu widzenia historii jest w tym pewne ziarnko prawdy: pierwsze motocykle były rowerami z doczepionym silnikiem (w praktyce: motorowerami), natomiast pierwsze skutery były hulajnogami z napędem (ang. scooter i niem. roller to właśnie hulajnoga). Dopiero późniejsza ewolucja bardziej zbliżyła oba pojazdy do siebie. Tak czy inaczej, w przepisach prawnych nie ma tego typu rozróżnień: każdy jednoślad o pojemności powyżej 50 cm³, który nie jest motorowerem, w świetle prawa jest motocyklem.
Pierwszy jednoślad w automacie
Od razu należy zaznaczyć, iż automatyczna skrzynia biegów nie była od samego początku obecna w skuterach. Po raz pierwszy zastosowano ją w formie bezstopniowej przekładni (CVT) w modelu Salsbury Motor Glide. Jego produkcję rozpoczęto w 1938 r. w Kalifornii. Rozwiązanie to okazało się sukcesem rynkowym, tak że firma Salsbury sprzedała licencję na CVT wielu fabrykom europejskim, z Piaggio włącznie.
Nie wszystkie skutery w kolejnych dziesięcioleciach po wojnie miały bezstopniową przekładnię – przykładowo w rodzimej Osie z lat 60. czy NRD-owskim Simsonie SR50 z lat 80. zmiana biegów następowała w sposób tradycyjny, jednak z biegiem czasu rozwiązanie CVT stosowane było coraz częściej we włoskich, japońskich czy francuskich jednośladach. Począwszy od końca lat 90. bezstopniowa skrzynia stała się już powszechnie obowiązującym standardem dla skuterów i maksi skuterów.
A te przedstawione na zdjęciach pojazdy zakwalifikujesz do motocykli czy skuterów
mają skrzynie biegów automatyczną
wielkość koła jest motocyklowa
można ściskać je kolanami
Załączniki
honda-vfr1200f-dct-178c16f3300e0.jpg
2009-aprilia-mana850c-5f6fd49e31.jpg
Honda_DN-01_Touring_Concept.jpg
Wielki Brat
Zwykły forumowicz
Posty: 2808
Rejestracja: poniedziałek, 19 lutego 2007, 08:39
Motocykl: FJR 1300

Re: Definicja motocykla

Post autor: Wielki Brat »

Jak napisałem powyżej o tym czy jednoślad konstrukcyjnie jest motocyklem decyduje przede wszystkim kształt ramy, sposób umieszczenia silnika i przeniesienia napędu na koło tylne.

Na przykładzie Hondy DN-01 widać, że pojawia się nowy trend objawiający się zastosowaniem automatycznych skrzyń biegów również w motocyklach - stawiam dolary przeciwko orzechom, ze się nie przyjmie, choć osobiście znam jednego posiadacza takiego motocykla. Bo w dalszym ciągu, pomimo innego typu skrzyni biegów, z ww. istotnych powodów jest to motocykl.

Przy okazji warto zauważyć, że nie wolno mylić, tak jak uczyniono to w zacytowanym powyżej artykule, automatycznych skrzyń biegów ze skrzyniami bezstopniowymi, gdyż działają na zupełnie innej zasadzie.

Jeżeli natomiast chodzi o wartość definicji prawnych, to zależy w jakim celu i przez kogo dane prawo jest tworzone, np. według przepisów UE, której Polska jest przecież członkiem, marchewka jest owocem.
A "kibel" jaki jest każdy widzi.
Awatar użytkownika
dylo
Moderator K.B.M.
Posty: 809
Rejestracja: poniedziałek, 18 kwietnia 2011, 08:29
Motocykl: BMW K1200 LT 1999r.
Lokalizacja: Zamość

Re: Definicja motocykla

Post autor: dylo »

Moim skromnym zdaniem nie ma sensu drążyć tematu każdy dobrze wie jak jest :D :D :D co jest motocyklem, a co skuterem :D :D :D
Zgrywus
Zwykły forumowicz
Posty: 804
Rejestracja: niedziela, 18 lutego 2007, 09:38
Motocykl: GL 1200, M-72 ruska rzeźba w niemieckim betonie
Lokalizacja: 50º27’13” 23º25’11”

Re: Definicja motocykla

Post autor: Zgrywus »

...zgadza się co tu gadać, moto bez kopnika to hu*** nie moto :)
Awatar użytkownika
hans
Zwykły forumowicz
Posty: 996
Rejestracja: piątek, 26 listopada 2010, 10:48
Motocykl: xj600
Lokalizacja: Wrocław

Re: Definicja motocykla

Post autor: hans »

Moje rozumowanie tych pojęć jest zbieżne z tym co Wielki napisał, jednak rozmawiając z osobą słabo znającą temat trzeba czasem się nagadać bo dziwne się dla wielu wydaje że :
- skuter (rozumiejąc przez kształt ramy i silnik pod siedzeniem) może być motorowerem lub motocyklem (zależnie od pojemności i osiągów)
- motorower może być motocyklem (w znaczeniu konstrukcji) lub skuterem
Znaczenie słowa motorower zwykle trzeba wyjaśnić jako ten pojazd którym dorośli (z pewnymi wyjątkami) mogą jeździć bez konieczności posiadania prawka a jak to się mówi na dowód.
Gdy do rozmowy jakoś trafią też quady to zaczyna się czasem prawdziwa magia bo przecież to może być jako motorower, motocykl, samochód, ciągnik lub coś co nie ma prawa jeździć po drogach.
"Nie walcz z idiotami, mają przewagę liczebną"
Paulo Coelho
Wielki Brat
Zwykły forumowicz
Posty: 2808
Rejestracja: poniedziałek, 19 lutego 2007, 08:39
Motocykl: FJR 1300

Re: Definicja motocykla

Post autor: Wielki Brat »

No i mamy kolejne pojęcie pojęcie - "moto".

Jeżeli "moto" jest odpowiednio pojemnym/ogólnym pojęciem to według Zgrywusa chiński skuter z kopnikiem
skuter.jpg
skuter.jpg (17.51 KiB) Przejrzano 16397 razy
jest lepszy niż np. flagowy cruiser Hondy, który kickstartera nie posiada :D :?: :
valkyrie.jpg
Dziwny jest ten świat ... :roll:

Albo definicja "moto" musi być doprecyzowana - znając zamiłowania Zgrywusa może być to np. "ruska rzeźba w niemieckim betonie" :mrgreen:
Awatar użytkownika
Norek
Moderator K.B.M.
Posty: 649
Rejestracja: poniedziałek, 27 czerwca 2011, 21:13
Motocykl: BMW R1200 GS ADVENTURE 2006r.
Lokalizacja: Zamość

Re: Definicja motocykla

Post autor: Norek »

Motocykl zgodnie z definicją to: „pojazd samochodowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej przekraczającej 50 cm3, dwukołowy lub z bocznym wózkiem – wielośladowy; określenie to obejmuje również pojazd trójkołowy o symetrycznym rozmieszczeniu kół;” – w tym miejscu warto zauważyć, że ustawodawca wprowadzając zmianę powyższego zapisu wprowadzoną ustawą o kierujących skutecznie uniemożliwił zarejestrowania motocykla z silnikiem elektrycznym – przecież wyraźnie widnieje w definicji „silnik spalinowy”. Oczywiście użycie w treści definicji pojęcia „pojazd samochodowy” stanowi, że motocykl to pojazd wyposażony w silnik i mogący rozwijać prędkość większą niż 25 km/h.


Motorower zgodnie z definicją to: „pojazd dwu- lub trójkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h” – w tym miejscu widać od razu wyodrębnienie pojazdów czterokołowych jako zupełnie oddzielną grupę – powstały definicje czterokołowca i czterokołowca lekkiego.
Nigdy nie jedź szybciej niż Twój anioł stróż może lecieć.
501686006
Wielki Brat
Zwykły forumowicz
Posty: 2808
Rejestracja: poniedziałek, 19 lutego 2007, 08:39
Motocykl: FJR 1300

Re: Definicja motocykla

Post autor: Wielki Brat »

Jak już napisałem, to co powyżej zacytowano są to definicje oparte na przytoczonej przeze mnie na wstępie ustawie Prawo o ruchu drogowym, ustalone na potrzeby TYLKO uregulowania zasad uczestnictwa tych pojazdów w ruchu drogowym.

Ich ogólna wartość poznawcza, powtórzę raz jeszcze, jest taka sama jak unijna definicja marchewki, która zgodnie z obowiązującym prawem jest owocem :crazy:

Może jakieś inne, własne przemyślenia ...
Być może na kanwie tej dyskusji powstanie nawet jakaś praca naukowa na poziomie co najmniej licencjackim :wink:

Ps.
Jak do tej pory najciekawsze przytoczone tu przez WP określenie to "pedalna/pedalska skrzynia biegów" :D ale idąc tym tokiem myślenia, zważywszy na konieczność użycia sprzęgła byłaby to skrzynia "manualno - pedalna" :?: :mrgreen:
Wielki Brat
Zwykły forumowicz
Posty: 2808
Rejestracja: poniedziałek, 19 lutego 2007, 08:39
Motocykl: FJR 1300

Re: Definicja motocykla

Post autor: Wielki Brat »

Nowe światło na sprawę rzuca art.6 ustawy z dnia 05-01-2011 r. o kierujących pojazdami (Dz.U. 2017.978):

Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnień do kierowania:
1. kategorii AM:
a) motorowerem,
b) czterokołowcem lekkim;

2. kategorii A1:
a) motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg,
b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

3. kategorii A2:
a) motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla,
b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

4. kategorii A:
a) motocyklem,
b) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

5. kategorii B1:
a) czterokołowcem,
b) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

6. kategorii B:
a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla,
b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,
c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg, z zastrzeżeniem ust. 2,
d) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
Wielki Brat
Zwykły forumowicz
Posty: 2808
Rejestracja: poniedziałek, 19 lutego 2007, 08:39
Motocykl: FJR 1300

Re: Definicja motocykla

Post autor: Wielki Brat »

Biorąc powyższe pod uwagę i nie uwzględniając "niepełnych" uprawnień do kierowania motocyklami typu A1 i A2 może warunki by jednoślad był motocyklem to: :?:
- moc silnika > 35kW/47.6 KM (1 kW=1.36 KM).
- kształt ramy determinujący prowadzenie motocykla z obejmowaniem go nogami.
- umieszczenie silnika tuż za przednim kołem.
- manualna skrzynia biegów.
- przeniesienie napędu na koło tylne za pomocą łańcucha, wału kardana lub pasa napędowego.
Awatar użytkownika
Wiatr w Polu
Zwykły forumowicz
Posty: 1618
Rejestracja: poniedziałek, 9 czerwca 2008, 11:41

Re: Definicja motocykla

Post autor: Wiatr w Polu »

Proponuję następującą klasyfikację:
Jeśli coś ma maualną skrzynie biegów i pedalne sprzęgło, to auto.
Jeśli skrzynia biegów jest pedalna, a sprzęgło manualne, to motocykl, lub motorower (wedle pojemności i mocy)
Jeśli nie ma sprzęgła i skrzynia automatyczna, to... jakaś po pier dółka :D
Wojownik musi czuć zapach wojny, musi wiedzieć, że jest potrzebny. W czas pokoju tylko dudnienie KODO jest zwiastunem błogosławieństwa Cesarza do wymarszu na bój.
Komarzysta
Zwykły forumowicz
Posty: 34
Rejestracja: niedziela, 19 maja 2013, 17:06
Motocykl: romet, jawa

Re: Definicja motocykla

Post autor: Komarzysta »

Jestem zmuszony dorzucić swój kamyczek do ogródka :
Do czego zakwalifikować motocykle typu Jawa/CZ 350 , gdzie można zapiąć jedynkę ruszyć, zapinać i redukować biegi nie używając klamki sprzęgła , tylko dźwigni zmiany biegów ? (przerabiałem to dokładnie wczoraj , jak urwała się linka sprzęgła )
Wielki Brat
Zwykły forumowicz
Posty: 2808
Rejestracja: poniedziałek, 19 lutego 2007, 08:39
Motocykl: FJR 1300

Re: Definicja motocykla

Post autor: Wielki Brat »

Wedle powyżej ukształtowanych definicji jest to motocykl, bo sprzęgło ma, a zmiana biegów odbywa się na zasadzie zazębienia pary kół zębatych. Z tego co pamiętam można tak sterować skrzynią biegów Jawy, ale producent tego nie zalecał, zwłaszcza redukcji biegów - musiałby się wypowiedzieć Zgrywus, który tym motocyklem w latach młodości wiele kilometrów pokonał.
Nie znam dokładnie budowy tego motocykla, ale można doczytać coś o półautomatycznym sprzęgle.

Zresztą w mechanicznych, niezsynchronizowanych skrzyniach biegów można tak zmieniać biegi, tylko trzeba mieć duże wyczucie i umiejętność odpowiedniego dobrania obrotów.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Motocykle”